FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/10/2017

Ångerrätt för säljare

jag har sålt ett sidebord och fått handpenning men har ångrat mig kan jag häva försäljningen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du sålt som privatperson till en annan privatperson. Eftersom det dessutom rör sig om lösöre blir Köplagen tillämplig.

Inledningsvis har du och köparen ingått ett avtal och som huvudregel ska då avtalet hållas. Att du som säljare ångar dig är inget giltigt skäl för att du ska ha rätt att häva köpet vilket innebär att köparen kan kräva fullgörelse enligt Köplagen 23 §. Du som säljare är då tvungen att fullgöra avtalet (köpet) om det inte är objektivt omöjligt för dig att göra det, till exempel att den unika varan är förstörd, eller om det skulle innebära stora fysiska eller ekonomiska uppoffringar för dig. Köparen kan också ha rätt att häva avtalet om du levererar varan sent; 22 § och 25 §. Du måste då betala tillbaka handpenningen; 64 §.

Vid dröjsmål från din sida kan köparen utöver detta ha rätt till skadestånd; 27 §.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare