Ångerrätt enligt distansavtalslagen vid köp av bussbiljett?

Hej. Jag har köpt en bussbiljett på min dator på faktura. Jag valde inte ombokningsskydd. Enligt distansköpslagen har jag ju ångerrätt på 14 dagar på alla köp som inte är butik. Men gäller även detta på biljetter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att konsumenter har ångerrätt om en period på 14 dagar vid ett distansköp, se 2 kap. 10 § distansavtalslagen (DAL), ibland även kallad distansköplagen. Rätten att ångra köpet är dock inte absolut, utan relativ och det finns därför vissa undantag från huvudregeln. Ett av undantagen är distansavtal som avser transport, vilket aktualiseras i ditt fall med ditt köp av en bussbiljett via Internet (se 2 kap. 1 § 4 st. DAL, se även prop. 2013/14:15, s. 38). Det är bland annat på grund av detta som det ofta finns möjlighet att vid köpet lägga till ett tillval med avboknings- eller ombokningsskydd vid köp av exempelvis buss-, tåg- och flygbiljetter.

Svaret på din fråga är alltså att du tyvärr inte har någon ångerrätt i detta fall, utan är bunden till ditt köp.

Hoppas du fick svar på frågan. Återkom gärna vid fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare