Ångerfristen vid distansköp

När börjar reklamation gäla vid köp på distans? Gäller den från att beställningen görs? Eller gäller den från att jag som konsument fått produkten för uthämtning? Dvs när jag fysiskt hämtat ut den?

Lawline svarar

 Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om reklamationsfristen vid distansköp regleras i distansavtalslagen (2005:59). Jag kommer därför att gå igenom de aktuella reglerna i lagen när jag besvarar din fråga. Utifrån informationen i din fråga tolkar jag det som att det gäller köp av en vara. Reglerna kan dock variera beroende på vilken typ av vara det gäller. I mitt svar utgår jag från att det inte är en specialbeställd vara eller omfattas av annat undantag från ångerrätten (2 kap. 11 § distansavtalslagen).

Ångerrätten vid köp av varor på distans

När det gäller ångerrätt vid distansköp kan konsumenten åberopa ångerrätten inom 14 dagar genom att sända ett tydligt meddelande om detta (2 kap. 10 § distansavtalslagen). För köp av varor gäller ångerrätten från och med att konsumenten får varan i sin besittning (2 kap. 12 § distansavtalslagen). Med det menas den tidpunkt du hämtar ut varan, om du fått en avisering på posten. Tiden då ångerfristen börjar gälla kan dock variera beroende på när du fick del av information om ångerrätten. Lagen anger nämligen att ångerfristen börjar löpa tidigast den dag konsumenten fick del av ångerrätten. Om informationen om ångerrätten kom dig tillhanda samma dag som avtalet ingicks börjar reklamationsfristen att löpa den dagen. Ångerrättens start kan därmed förskjutas om informationen kom dig tillhanda senare.

Utöver lagens vägledning finns ofta information i avtalsvillkoren angående reklamation. Distansavtalslagen gäller till din fördel som konsument och avtalsvillkor som gäller till nackdel för dig i jämförelse med lagens skydd är ogiltiga (1 kap. 4 § distansavtalslagen). Det hindrar dock inte parterna från att avtala om bättre villkor är vad som anges i lagen. Därför kan det finnas möjlighet till en mer generös reklamationsfrist enligt dina avtalsvillkor.

Sammanfattning

Ångerrätten för köp av varor på distans börjar löpa från och med den dag då avtalet ingicks. Om du fick ta del av information om ångerfristen vid en senare tidpunkt kan ångerfristen förskjutas till dess. Du kan dock börja med att titta i avtalsvillkoren, där det kan anges en mer generös ångerfrist än vad som föreskrivs i distansavtalslagen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Isabella BrarRådgivare