FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 24/09/2015

Angående utdrag ur belastningsregister!

Hej!

Jag blev 2009 anklagad för flera bedrägerier av mindre storlek som jag erkände. Jag fick åtalsunderlåtelse för dessa brott. Jag förstår att dessa ligger i belastningsregistret i 10 år innan de gallras. Just nu söker jag nytt arbete. Ett arbete där jag kommer ha tillgång till företgets ekonomiska delar. De meddelade mig att de skulle beställa en bakgrundsrapport gällande mig. Är mina brott något de kommer att se då?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

En arbetsgivare kan visserligen begära att en anställd gör ett utdrag ur belastningsregistret. Utdraget måste dock göras av den enskilde, alltså av dig. Med andra ord kan inte en bakgrundsrapport innehålla något utdrag ur belastningsregistret om inte du begärt ut detta själv.Enligt 9§ Belastningsregisterlagen (https://lagen.nu/1998:620).

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare