Angående rätt att avboka en försenad leverans

2016-10-10 i Köplagen
FRÅGA
Hej! Fick detta brev av en leverantör, se nedan. Stämmer det verkligen att jag som kund inte har rätt till att avboka min order på försent levererade varor? De hävdar Force majeure och att det innebär att vi inte kan avboka eller få rabatt. Tacksam för svar!X som driver en liten klädbutik Bästa kunderVi vill förtydliga informationen ang försenade varor pga konkursen för fraktbolaget Hanjin Informationen i Sverige i media har varit obefintlig till skillnad mot i Danmark där media rapporterat flitigt. Världens 7:e största rederi har gått i konkurs vilket innebär att mer än 100 fartyg blivit ståendes ute till havs. Detta påverkar både isay och våra kollegor i branschen men även övriga branschers julvaror.Lyckligtvis ser det ut som varorna snart är på plats och vi kan börja skicka era varor- vi är tacksamma att det är vår sista del av vår winterkollektion- fest/partykollektion med leveranstid slutet oktober/start november och varorna kommer till er i god tid före julskyltningen. Den första delen har vi levererat ut i god tid och många av er har redan extrabeställt av dessa varor, enormt trevligt för oss alla. Detta är ett tråkigt ämne informera om men det landar under 'force majeure' vilket innebär att inga försäkringar /avbokningar/rabatter gäller, varken för er eller oss.Vi önskar er alla Trevlig helg och god försäljning
SVAR

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att det handlar om ett köp mellan två näringsidkare är Köplagen (KöpL) tillämplig på din frågeställning, det framgår av KöpL 1 § tillsammans med 4 §. Först bör nämnas att KöpL är dispositiv, det innebär att om ni avtalat annat så gäller ert avtal över lagen enligt KöpL 3 §.

Huvudregeln KöpL 22 § är att om varan lämnas försent och det inte beror på köparen (dig) har du rätt att kräva hävning av köpet och därtill kräva skadestånd, du har dessutom rätt att hålla inne din betalning. Det enda som krävs för att du ska få lov att häva ditt köp är att: 1. Avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och 2. säljaren borde ha insett detta. Detta framgår av KöpL 25 §.

Vad som ska anses vara av ”väsentlig betydelse” får avgöras efter en bedömning av sådant som: typen av köp och om det av avtalet eller andra omständigheter framgår att köparen är beroende av uppfyllelse vid viss tidpunkt. Det kan exempelvis handla om att er butik inte kan sälja varorna i samma utsträckning eftersom att de kommer vid en tidpunkt som inte överensstämmer med säsong eller liknande.

Eftersom att du vill häva köpet antar jag att det rör sig om en anledning som den jag exemplifierade eller något liknande med detta och det skulle antagligen vara möjligt att inse även för en leverantör i branschen. Alltså bedömer jag att du har ganska stora möjligheter att häva ditt köp.

Angående skadestånd, din möjlighet till skadestånd regleras av KöpL 27 §.

Utgångspunkten är att du ska få ersättning för den "direkta förlust" du gör av avtalsbrottet. För att säljaren ska slippa skadestånd krävs ett hinder utanför leverantörens kontrollsfär som denne inte kunnat förutse vid köpet och vars följder leverantören inte skäligen kunnat undvika eller övervinna. Man har i princip en skyldighet att undvika hinder fram till offergränsen. Man kan inte begära fullgörelse av det omöjliga. Köparens intresse ställs mot säljarens uppoffring. Alternativen för leverantören ska praktiskt vara uttömda för att undgå skadestånd.

Det verkar som att din leverantör är en mellanhand och att det andra företaget gått i konkurs. Det talar för att det finns vissa svårigheter för dem att leverera i tid, dock krävs det antagligen att de undersöker möjligheten att anskaffa varorna från en annan leverantör för att uppfylla ert avtal.

För att göra gällande hävning måste du reklamera köpet inom skälig tid, detta framgår av KöpL 29 §, du måste särskilt ange att du vill häva i reklamationen. Gör det skriftligt så att du har bevis på reklamation och gör det direkt för även om vad som är skälig tid är en bedömning från fall till fall tenderar den till att vara ganska kort, särskilt eftersom att du också är näringsidkare.

Sammanfattningsvis skulle jag bedöma situationen så att du har goda möjligheter att häva. Viss möjlighet till skadestånd men så pass osäkert att det vore riskabelt att driva vidare den processen. Kontrollera först vad som står i ert avtal då lagen är dispositiv och se till att reklamera direkt!

Om ni har ett avtal och det anges att force majeur ska föranleda att du inte kan häva så vill jag anmärka på att konkurs i säljledet inte självklart kan hamna under beteckningen "force majeur". Det kan givetvis i avtalet anges att det ska behandlas som det men annars är det en tolkningsfråga. Har ni inte reglerat det i avtal är det som sagt inget hinder mot hävning men kan möjligtvis vara det för skadestånd.

Du kan även kontrollera när konkursen skedde. Var det ett stort tidspann mellan konkursen och meddelandet om att leveransen skulle bli försenad kan du ha ytterligare möjlighet att erhålla skadestånd, se KöpL 28 §.

Hoppas att du fick svar på din fråga, ring oss gärna om någonting var oklart eller om du behöver någon mer hjälp med din situation!

Behöver du vidare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Anton Walfridsson
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1222)
2020-09-16 Fel på bilen - kan man häva köpet?
2020-09-14 Fel i vara
2020-09-05 vad gäller vid fel i bostadsrätt?
2020-09-04 vad gäller vid köp mellan privatpersoner om köparen inte betalar och skadar varan?

Alla besvarade frågor (84146)