FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2015

Angående behörigheten av fullmakt

Vår mor är senildement och bor på hem.Min bror sköter hennes ekonomi och har bankfullmakt. Nu vill vi hyra ut hennes hus. Vem ska stå på kontraktet, hon eller min bror? Annat vi bör tänka på? Hon har alltså ingen god man.

Med vänlig hälsning Lena Elveröd

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till oss på LawLine.

En bankfullmakt ger generellt (sedan jag ej vet utformningen på er) inte fullmaktsinnehavaren rätt att hyra ut en bostadsfastighet. Att låta er bror skriva under hyresavtalen skulle därmed strida emot den av er mor givna behörigheten - och därmed är det alltså er mor som måste skriva under dessa. Enklare vore kanske därmed att författa en ytterligare fullmakt som er mor skriver på - vilken ger honom behörighet att agera som fullmaktshavare vid uthyrning av hennes bostadsfastighet.

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkomna att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare