Ändring av överklagat beslut

Efter ett slutgiltigt negativt beslut från försäkrinskassan angående sjukersättning överklagade vi till förvaltningsrätten. Min fråga. Ska försäkringskassan göra en ny bedömning innan de skickar över ärendet till förvaltningsrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Normalt sätt gäller inte att Försäkringskassan ska göra en ny bedömning av beslutet vid inkommandet av ett överklagande utan vad Försäkringskassan har att pröva är om överklagandet har kommit in i rätt tid (24 § förvaltningslagen). Det kan dock vara så att Försäkringskassan efter att ha tagit del av överklagandet finner att en ändring av beslutet är motiverat (113 kap. 3 § socialförsäkringsbalken). Ett skäl till ändring kan t.ex. vara om beslutet har blivit oriktigt på grund av att det har fattats på uppenbart felaktigt eller ofullständigt underlag.

Om det skulle vara så att Försäkringskassan ändrar det överklagade beslutet i enlighet med vad ni har begärt så förfaller överklagandet (28 § förvaltningslagen). Ändrar Försäkringskassan beslutet på annat sätt än vad ni begärt så skickas överklagandet vidare till förvaltningsrätten och omfattas då av det nya ändrade beslutet.

Jag hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare