Ändring av inbördes testamente efter ena makens bortgång

Har inga bröstarvingar men min man och jag har skrivit ett testamentefördelat till en förning och fem syskonbarn.DaGEN INNAN MIN MAN GICK BORT HASTIGT beslöt vi oss att inte ta bort ngn.testamentstagare men att den procentuella fördelningen skulle ändras,men hann ej med detta! Kan jag göra något åt detta i efterhand?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Vad som hänt är olyckligt och du kan ändra den del i testamentet som gäller dina förordnanden om den den del av kvarlåtenskapen som kommer från dig som efterlevande make. Du kan däremot inte ändra din makes del av testamentet som reglerar hans kvarlåtenskap. Om du vill ändra hur din kvarlåtenskap ska fördelas efter dig kan du ändra i testamentet eller upprätta ett nytt testamente.

Notera att formkraven måste uppfyllas på nytt för ändringen av testamentet eller det nya testamente. Formkraven finns i 10 kap. ärvdabalken (1958:637). Testamentet ska upprättas skriftligen och undertecknas av testamentsgivaren och bevittnas av två vittnen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare