FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/04/2021

Ändra en fakturakopia

Hej!

Får jag ändra något på fakturakopia som tex företagsnamn eller måste kopia spegla originalet helt?

Lawline svarar

Hej, och stort tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

En fakturakopia är endast en kopia på den faktura som är originalet, alltså skall exakt samma stå på båda. Skulle man börja ändra på saker som företagsnamn med mera på kopian så kommer det inte längre att ses som en kopia av fakturan, och fakturakopian kommer då inte längre vara användbar eftersom den säger något annat än originalet. Det är trots allt originalet som speglar det som är avtalat mellan parterna, och därav skall kopian påtala exakt samma omständigheter och villkor, mellan samma parter. Är det något som man vill förändra får man föra in detta i originalet.

Jag hoppas nu att du har fått svar på din fråga och att du hör av dig till oss om du har fler frågor och funderingar!

Vänligen,

Josefine BågholtRådgivare