FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/12/2019

Ändra arbetstid från heltid till halvtid

om arbetsgivaren vill förändra arbetstiden från heltid till halvtid utan på grund av arbetsbrist vad gäller då? hur lång tid innan ska man få reda på det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras med hjälp av bestämmelserna i Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

När man ändrar arbetstiden från heltid till deltid, exempelvis halvtid, innebär det att man ändrar i anställningsavtalet. För att arbetsgivaren ska kunna göra detta krävs arbetstagarens samtycke. Om arbetstagaren inte går med på detta, kan arbetsgivaren säga upp arbetstagaren och samtidigt erbjuda denne en ny anställning på halvtid. För att göra denna uppsägning krävs dock en saklig grund. Arbetsbrist räknas som en saklig grund (7 § LAS).

Om arbetstagaren inte väljer att acceptera den nya anställningen och istället sägs upp gäller den lagstadgade uppsägningstiden. Hur lång den är beror på hur länge man arbetat på arbetsplatsen (11 § LAS).

Om arbetstagaren säger upp någon utan saklig grund kan den uppsagda ha rätt till skadestånd (38 § LAS).

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare