Anbud och accept vid hyresavtal

Hejsan.

Vi har fått ett erbjudande på en lägenhet från en privat hyresvärd där vi varit och kollat på lägenheten i fråga och tackat ja till den, vi har inte fått något kontrakt än.

Fick nu ett meddelande från honom om att de som bor där har ångrat sig och vill bo kvar, vilket hyresvärden låtit oss veta att han tänker godkänna.

Får man göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av 1 § avtalslagen följer att anbud om slutande av avtal är bindande för den som angivit anbudet. Detsamma gäller för den som accepterar ett anbud.

Mot bakgrund av att avtalet gäller hyra är 12 kap. jordabalken tillämplig. Enligt 12 kap. 2 § JB ska hyresavtal upprättas skriftligen om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Det betyder att det inte finns något krav på att hyresavtalet ska ha skriftlig form. Såväl muntliga avtal som muntliga tillägg till skriftliga avtal är giltiga.

Svaret blir alltså att nej, hyresvärden måste hålla avtalet även om det är ett muntligt avtal, men det kan vara svårt att bevisa att ni har rätt till att bo där. Om ni har sms-konversationer kan dessa användas som skriftlig bevisning, och hyresnämnden kan hjälpa er i en eventuell tvist mot hyresvärden.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare