Anbud, accept och bundenhet

Fråga enligt avtals lag avseende anbud och accept

Anses det anbud när exempelvis anbudsgivare anger att du tackar ja till att köpa denna stolen genom att sätta dig på den i 5 minuter? Är det en accept man gör om man skulle sätta sig i 5 minuter?

Dålig fråga men vill gärna förstå hur det ser ut när det vad lagen säger, om det behöver vara ett tydligt anbud och accept eller om det tillåtet att böja på ett anbud hur som helst.

Tacksam för svar :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ramarna för hur avtal ingås regleras i avtalslagen som grundas på anbud (erbjudande) och accept (bekräftelse). För att ett avtal ska vara bindande är utgångspunkten i 1 § avtalslagen att ena parten lämnat ett anbud som den andra parten godtagit anbudet genom att lämna en accept. Genom anbud och accept uttrycker parterna vilja och tillit s.k. viljeförklaring. För att anbud ska anses vara bindande ska det vara tillräckligt tydligt och riktad mot någon specifik part. Den part som mottager ett anbud måste kommunicera sin vilja att bli bunden genom att säga det, skriva det eller agera på ett som visar det enligt 35 § avtalslagen (tolkas e contrario dvs. motsatsvis).

Om den personen som mottagit ett anbud vill acceptera men med en liten ändring av anbudet kallas det för en oren accept. Parten då accepterar delvis anbudet. Skulle den parten som fått ett anbud lämna en oren accept genom att ange ett nytt pris så räknas det som ett nytt anbud enligt 6 § avtalslagen. Den som mottog det första anbudet blir då en ny anbudsgivare och det skulle då röra sig om ett nytt avtal. Ett exempel på detta skulle om en anbudsgivare säger "om du vill ha stolen sätt dig på den i fem minuter" och mottagaren svarar "du kan få 100 kr för stolen".

Avtal kan även ingås genom konkludent handlande vilket innebär att en part handlar på ett sätt som visar att parten anser sig bunden av ett avtal, utan att någon viljeförklaring sker. Bundenhet genom konkludent handlande sker ofta i det vardagliga livet t.ex. när någon köper en parkeringsbiljett eller köper något i en mataffär. Denna avtalsform är inte reglerad i lag utan är en produkt av rättspraxis.

Av din fråga förstår jag det som att du undrar om det kan anses vara ett bindande avtal om en anbudsgivare säger "om du vill ha stolen sätt dig på den i fem minuter" och mottagaren då sätter sig på stolen i fem minuter. I detta fall skulle det kunna anses vara ett bindande avtal eftersom mottagaren av anbudet genom sitt handlande uttryckt sin vilja och accepterar anbudet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Narin MelazadeRådgivare