FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet04/07/2018

Alternativ på fastighetsöverlåtelse

Hej! Ska jag antingen ge bort som gåva , mina 50 % i en fastighet , till sonen , eller ska han ta över min del av bolånet?Vilket är säkrast för ev framtida skulder?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Du har ställt en fastighetsrättslig fråga med inriktning mot överlåtelse av fastighet. Jag kan tyda av din fråga att du vill överlåta din del av fastigheten till din son. Frågan är alltså i fall du skall ge bort andelen av fastigheten som en gåva eller om lånet också skall tas över av din son och vad som därefter är säkrast för eventuellt framtida skulder. Det framgår inte ur vilken synvinkel som de eventuellt framtida skulderna skall beaktas. Eftersom att du vill överlåta andelen av fastigheten till din son kommer utgångspunkten att vara ett betraktande ur din sons synvinkel. Alternativet är att andelen och lånet förs över till din son och att din son då sätts i densamma situation som du befinner dig i just nu gällande att betala av lånet i och med andelsägandet. Om du väljer att överlåta andelen i fastigheten men inte bolånet kvarstår du som gäldenär. Du svarar således fortsatt för skulderna medan din son har äganderätten till fastighetsandelen.

Dessutom bör eventuella arvsrättsliga och skatterättsliga konsekvenser finnas i åtanke.

Med vänlig hälsning,

Ludwig IvarssonRådgivare