Allmänt åtal för misshandel i hemmet

Hej, Jag fick nyligen ett svar med information om lagar om fridskränkningar, bl. a kvinnofridskränkningar och när de lagarna kom. Det var inte det som min fråga handlade om. Jag frågade när lagen kom att någon annan än den drabbade kunde anmäla våld i nära relationer. Jag har nämligen för mig att det tidigare endast var den drabbade som kunde anmäla förövaren. Min fråga är således; Har det alltså alltid varit så att en person kan anmäla någon (med andra ord någon annan än den som är drabbad) för fridskränkning, mao våld i nära relationer? Eller har det någonsin kommit en specifik lag om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du hör av dig till Lawline igen!

Jag tolkar det som att det du vill ha svar på är när någon annan än den drabbade kunde anmäla misshandel som sker i hemmet.

Denna ändring skedde år 1982. Det stämmer som du säger att det innan dess var så att misshandel av normalgraden, som inte begåtts på allmän plats, fick åtalas av åklagare endast om målsäganden själv angav brottet till åtal eller åtal ansågs påkallat från allmän synpunkt.

Denna begränsning fanns i ett ytterligare stycke till dåvarande 3 kap. 11 § BrB, som idag motsvaras av 3 kap. 12 § BrB. Det stycket togs alltså bort genom lagändringen 1982 (lagen 1981:1313 om ändring i brottsbalken) vilket innebar att det efter det inte längre fanns någon begränsning för vem som kunde anmäla misshandel på privata platser till åtal.

Om du är intresserad av att läsa propositionen till lagändringen, prop. 1981/82:43, kan du hitta den här.

De specifika fridskränkningsbrotten kom som sagt först senare.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga! Du är alltid varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare