FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp21/11/2018

Allmänna råd till en person involverad i brottsmisstankar kopplade till ett tidigare förhållande

Hej!

En nära vän till mig har haft ett långt förhållande med en tjej som han också delar ett en 4 årig dotter med. De har har gjort slut och sen blivit ihop igen många gånger. Vi som stått på håll har förstått att hon har varit ute efter pengar, varit väldigt elak mot honom och utsatt honom för både psykisk och fysisk misshandel.

Efter många år av ett på och av-förhållade väljer han att göra slut för gott för deras dotters skull. Han går vidare och efter 6 månader börjar han träffa en ny tjej. Hans ex (mamman) trycker på om att de ska bli tillsammans igen. Han försöker hålla en bra relation med mamman för deras dotters skull men vill inte ha tillbaka henne, hon hotar om det ena och det andra. Den dagen hon får veta att han har en ny tjej ringer hon ca 20-30 gånger, hon svär och hotar honom, till slut stänger han av telefonen. Samma dag anmäler hon honom hos polisen för misshandel, olaga hot, grov kvinnofridskränkning mm. Socialens anser dock att han är fullt duglig pappa, han inte visar några tecken på aggression. Hennes anklagelser lades ner. Hur som helst så närmar vi oss nu rättegången där min vän är anklagad för grov kvinnofridskränkande. Något som vi alla vet är ännu ett av hennes påhitt för att hämnas på honom. Borde han stämma henne för alla saker hon utsatt honom för? Då hon gått till tidningen som redan publicerat ett artikel om detta känner han sig redan oskyldigt dömd. Vad ska han tänka på i ett sånt här rättsfall?

Tacksam för svar!

// En vän i nöd!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga innehåller olika många olika aspekter. Jag kan inte personligen ge något uttömmande svar på exakt vad han bör göra nu men några allmänna råd kan jag bistå med.

För det första är det viktigt att om han faktiskt är åtalad inför en stundande rättegång så bör han se till att han får en advokat. En person som är misstänkt för brott har rätt att få en offentlig försvarare förordnad för sig under vissa förutsättningar (23 kap. 3 a § Rättegångsbalken). Att han står åtalad för ett så grovt brott som grov kvinnofridskränkning bör leda till att han har rätt till en offentlig försvarare om han begär en. När det gäller så pass allvarliga anklagelser som grov kvinnofridskränkning så kan en advokat vara till god nytta för att se till att rättegången går rätt till för din vän. Advokaten kan även hjälpa till med att upprätta en motanmälan avseende de brott din vän anser att hans ex-flickvän har begått mot honom.

Det ovan gäller först och främst din väns försvar. En annan fråga är hans ex-flickväns handlingar. För det första kan det vara brottsligt att falskeligen anklaga någon för brott (15 kap. 6-7 § Brottsbalken). Det ska dock nämnas att det kan vara mycket svårt att bevisa att någons anklagelser faktiskt har varit falska. För det andra så kan det utgöra förtal att gå till tidningen och sprida uppgiften att han skulle vara en kvinnomisshandlare (5 kap. 1 § BrB). En förutsättning är att din vän på något sätt blivit utpekad i tidningsartikeln eller att det går att identifiera att det är honom det handlar om. Skulle din vän bli frikänd i rättegången har han goda chanser att få henne dömd för förtal och skulle då dessutom ha rätt till visst skadestånd.

Jag vill avslutningsvis återigen trycka på hur viktigt det är att din vän får hjälp av en advokat i den här situationen. Har han inte gjort det bör han hör av sig till domstolen snarast och begära en.

Hoppas detta besvarar din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare