FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/08/2013

ALLEMANSRÄTTEN OCH FISKE

Hej, Jag var precis på semester i min sommarstuga i Västervik. Jag spenderar en hel del av tiden på Östersjön och fiskar. Då jag var i en Vik och fiskade, såg jag att en båt kom körandes - ut från vassen. Jag valde att köra in, och där låg en insjö. Efter att ha fiskat en stund körde en båt i fullfart och avvisade oss argt från platsen och berättade att det var en privat insjö, och att jag inte fick fiska där. Min fråga lyder: Hur fungerar detta? Har jag, eller inte rätt att fiska med handredskap i sjön? Sjön är kopplad med en 20 meters 1-2 meters "kanal" till insjön. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Som regel ger dig allemansrätten rätt att färdas med båt på privata insjöar, endast i undantagsfall är detta inte tillåtet. I sådana fall rör det sig oftast om känsliga naturområden eller dylikt.

Fiske är dock inte inkluderat i allemansrätten och är därför som regel inte tillåtet utan tillstånd. I havet, Vänern, Vättern, Mälaren, Hjälmaren och Storsjön i Jämtland får man fiska fritt med handredskap men i andra vattendrag krävs tillstånd.

På Naturvårdsverkets hemsida (http://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/8100/91-620-8161-6/) finns en utmärkt guide till allemansrätten.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp. Hör gärna av dig om du skulle ha ytterligare frågor.

Vänligen,

Hampus SabelRådgivare