Aktiv dödshjälp olagligt?

Vad finns det för lagstiftning kring aktiv dödshjälp? Vilka lagrum är aktuella för att svara på frågan? Dvs vilka gör att det blir olagligt? Vilka gör att man kan "komma undan" som medhjälp till självmord osv? Skriver ett gymnasiearbete och är tacksam för ett utvecklat svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I dag är det olagligt att framkalla döden genom aktiv dödshjälp och det är brottsligt och straffbelagt.

Aktiv dödshjälp brottsrubricering

Aktiv dödshjälp brukar falla inom brottskategorin dråp vilket framgår av 3 kap 2 § BrB. Precis som för mord i 3 kap 1 § BrB så krävs det att man med uppsåt dödar en annan människa. Det som skiljer mord och dråp åt är att det finns förmildrande omständigheter som gör att gärningspersonen istället döms för dråp. En tumregel för dråp kontra mord är att gemene man har en större förståelse varför gärningsmannen begick gärningen.

Aktiv dödshjälp är olagligt då en person i lagens mening aldrig kan anses samtycka till sin egen död. Det finns därför inga rättfärdigande omständigheter som gör att gärningen acceptabel. Det finns heller inga ursäktande omständigheter för en person som genomför aktiv dödshjälp.

Det har tidigare diskuterats huruvida aktiv dödshjälp ska bli lagligt i Sverige och frågan om aktiv dödshjälp har tagits upp flera gånger i domstol. I dessa fall så har domstolen sagt att dödshjälpen är brottsligt i det fall handlingen leder till att den andra personen dör.

Läkarassisterat självmord

Aktiv dödshjälp ska särskiljas från läkarassisterat självmord. Det framgick i rättsfallet RH 1996:69 att en läkare som ger mediciner till en patient som önskar att ansluta sitt liv inte begått dråp så länge den avgörande handlingen som leder till dödsfallet utförs av patienten själv. Det vill säga att det är patienten som själv tar tabletterna som leder till dödsfallet. Däremot är det mord alternativt dråp om man hjälper en person att ta sitt liv genom att ge personen mediciner på ett sådant sätt att hen inte kan motsätta sig behandlingen.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare