Äktenskapshinder - Vad avgör att man inte kan ingå äktenskap?

Vad avgör att partnerskap inte kan ingås mellan kvinna o man?

Skulle önska att detta även kunde vara ett alternativ om man inte vill ingå äktenskap.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om äktenskapshinder finns i 2kap. Äktenskapsbalken(ÄktenB)

2kap. 1§ ÄktenB stadgar att man inte får ingå äktenskap om man är under 18 år. Vidare stadgas i 2kap. 3§ ÄktenB att man inte får ingå äktenskap med släkt i rätt – upp och nedstigande led(föräldrar och barn) eller med helsyskon. När det gäller halvsyskon stadgas i 2kap. 3§ 2st. att man som halvsyskon inte får ingå äktenskap såvida man inte fått dispens från myndighet enligt 15kap. 1§ ÄktenB. Enligt 2kap. 3§ 3st. ska man när man tillämpar 2:3 jämställa adoptivförhållande med släktskap. Slutligen stadgas i 2kap. 4§ ÄktenB att man inte får ingå äktenskap med någon om man redan är gift(polygami).

Ovanstående är alltså de hinder, som enligt svensk rätt, ställs upp för att ingå äktenskap.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

MVH

Gustav WahlbergRådgivare