Äktenskapsförords skälighet

Hej, träffade min man som 18 åring han var 32 med 2 barn varav det ena bott med oss hela tiden. Gifte oss -94 skrev äktenskapsförord där allt som han ägde var hans och jag tror att det stod att allt som därefter införskaffas skall vara enskild egendom. Han äger hus, 2 sommarstugor, båtar samt bilar skaffat sig fina pensioner genom sitt företag mm.. Vi har en gemensam son nu vuxen. Jag har varit med o byggt om hus, tagit allt ansvar med barnen då han gett allt i sitt företag, Han har stått för alla fasta kostnader, jag för mat o kläder, pynt och annat enklare lösöre till hemmet. Vi ska nu gå skilda vägar, är det rimligt att jag efter 32 års förhållande får gå härifrån med endast mina kläder? Har för mig att advokaten som upprättade äktenskapsförordet pratade om skälighet vid ev. skilsmässa vad det nu innebär? Tacksam för svar snarast! Med vänlig hälsning Ditte Tammert

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Äktenskapsförord är ett avtal mellan makar där de reglerar äganderätten för deras egendom i de fall de senare skiljer sig från varandra. Äktenskapsförordet är bindande då de upprättas skriftligt, undertecknas av makarna och lämnas in till registrering.

Om ni nu ska skilja er finns det under vissa omständigheter möjlighet att jämka ett sådant äktenskapsförord (se: https://lagen.nu/1987:230#K12P3S1). Det kan här röra sig om omständigheter som var då ni tecknade äktenskapsförordet eller senare händelser som medför att avtalsverkningarna av förordet får väldigt snedvridna konsekvenser. Utifrån dessa omständigheter görs sedan en helhetsbedömning om förordets skälighet och därefter kan förordet jämkas.

Huvudregeln är dock att den viljan som kommer i uttryck i äktenskapsförordet ska respekteras.

Jag hoppas jag besvarat din fråga, annars är du välkommen tillbaka!

Robin HenningsonRådgivare