Äktenskapsförordet börjar gälla när ni registrerar det

Hej

Gäller vårt äktenskapsförord som skrevs för tre år sen om vi registrerar det hos skatteverket nu utan att förnya till dagens datum och ny namnteckning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Relevanta regler finns i äktenskapsbalken.

Genom ett äktenskapsförord kan makar klassificera egendom som enskild egendom eller giftorättsgods, vilket avgör vad som ska ingå i en eventuell bodelning (7 kap. 1–2 § punkt ett och 10 kap. 1 § ÄktB). Det finns tre krav för att äktenskapsförordet ska vara giltigt: skriftligt, undertecknad av båda makar och registrerat hos Skatteverket (7 kap. 3 § ÄktB). En make kan bara klassificera egendom som den redan äger (när äktenskapsförordet upprättas) eller som den senare kan komma att få i gåva, testamente eller arv (7 kap. 3 § ÄktB). Ett äktenskapsförord börjar gälla från och med då det lämnats in hos Skatteverket (7 kap. 3 § tredje stycket ÄktB).

Min bedömning är att ni kan lämna in äktenskapsförordet till Skatteverket utan ny datering/underskrifter, eftersom det inte skulle göra någon skillnad på äktenskapsförordets giltighet. Däremot kommer det först att börja gälla när ni lämnar in det som jag nämner ovan.

Om du har någon följdfråga får du gärna ställa den i kommentaren eller skicka in en ny fråga till oss, men jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare