Äktenskapsförord under pågående äktenskap samt rätt till vinst på försäljning av giftorättsgods

Hej

Jag har varit gift i snart 6 år, jag hade redan köpt mina lägenhet innan vi träffades och betala själv allting med lön och amortering , jag har köpt en bil också och betala allting själv... mina 2 frågor är .. är det för sent att skriva äktenskapsförord om vi är överens ???

Fråga 2 är om vi inte är överens har hon rätt till hälften av vinst på eventuellt försäljningen av lägenheten och bilen??

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Till din första fråga så är det fullt möjligt att upprätta ett äktenskapsförord under ett pågående äktenskap. Detta framgår av 7 kap. 3 § äktenskapsbalken (ÄktB). Det som gäller för ett äktenskapsförord är att det ska upprättas skriftligen, undertecknas av båda makar och lämnas in till skatteverket för registrering. I äktenskapsförordet får du då skriva vilken egendom som ska vara din enskilda egendom (t.ex. din bil och lägenhet). Allt detta framgår av 7 kap. 3 § ÄktB.

Rörande din andra fråga så ska allt som inte är enskild egendom vara giftorättsgods enligt 7 kap. 1 § ÄktB och vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 § ÄktB. Exempel på detta är det som gjorts till enskild egendom genom testamente eller äktenskapsförord. Så om dina saker inte är enskild egendom så är dom alltså giftorättsgods och ska därför delas lika vid äktenskapsskillnad. Så om bilen, lägenheten och annat inte blir enskild egendom så kommer alltså din maka ha rätt till hälften av dessa. Du kommer dock ha rätt till hälften av hennes giftorättsgods. Detta gäller dock bara vid äktenskapsskillnad och inte om du säljer giftorättsgodset under äktenskapet. Lägenheten får dock inte säljas utan din makas samtycke enligt 7 kap. 5 § ÄktB

Jag kommer inte gå in mer ingående exakt på hur en bodelning fungerar men i stora drag kan man säga att hon kommer ha rätt till din halva din bil och lägenhet vid bodelning. Säljer du dock av exempelvis bilen utan att ni ska skilja er så är det du som har rätt till vinsten. Om din maka däremot har väldigt lite tillgångar så kan du behöva bidra så hon får en skälig levnadsstandard enligt 6 kap. 1 § ÄktB.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare