Äktenskapsförord - skilsmässa & dödsfall

Om man innan giftermål skriver på äktenskapsförord där makarnas ekonomi och egendomar räknas som enskilda, vad händer vid dödsfall av den ena maken. Får den kvarvarande maken ärva något då eller går arvet vidare till släkt? Samt vad händer vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Regler om äktenskapsförord hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Äktenskapsförordet är ett avtal mellan er som innebär att egendom som tillhör eller tillfaller någon av er ska vara er enskilda egendom.

När en gift person avlider sker först en äktenskapsskillnad där en bodelning görs. Den del som tillfaller den avlidnes andel tillsammans med dennes enskilda egendom ska sedan fördelas i arv till dennes arvingar. Enskild egendom ingår inte i en framtida bodelning. Du får alltså behålla din enskilda egendom med anledning av äktenskapsförordet, och din makes "släkt" ärver inte någon del i denna.

Detsamma gäller vid äktenskapsskillnad. Enskild egendom ingår inte i bodelningen. Du får alltså behålla din enskilda egendom med anledning av äktenskapsförordet.

Resten av egendomen, giftorättsgodset, ingår i bodelningen. Under ett äktenskap äger var och en det man själv införskaffar. Denna äganderätt förändras inte på grund av ett äktenskapsförord.

Vänliga hälsningar,

Rådgivare