Äktenskapsförord om hyresrätt

Hej

Jag och min sambo ska gifta oss i januari 2015. Idag bor vi i min hyresrätt, som jag skaffade långt innan vi träffades. Han står skriven i lägenheten, men står inte på kontraktet.

Kan vi upprätta ett äktenskapsförord som inkluderar denna hyresrätt, som vid en äktenskapsskillnad därmed inte ingår i bodelningen?

Jag känner till att den som har bäst rätt till bostaden får den vid äktenskapsskillnad om bostaden är giftorättsgods, men sätts dessa regler ur spel om bostaden alltså skrivs som enskild egendom?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Det går att upprätta ett äktenskapsförord enligt vilket hyresrätten ska vara enskild egendom, men det behöver inte få så stora praktiska effekter.

Poängen med att ange att något ska vara enskild egendom i ett äktenskapsförord är att egendomens värde inte ska ingå i en bodelning, då endast gifroträttsgods ingår, 10:1 äktenskapsbalken (ÄktB). Hyresrätter har dock inget värde, 12:65 jordabalken. Även om hyresrätten är är giftorättsgods finns det således inget värde att dela på, varför det inte spelar någon roll om den är giftorättsgods eller enskild egendom. Vissa författare (se Teleman, Bodelning s. 117f) anser dock att man trots att hyresrätter inte har något marknadsvärde i undantagsfall kan åsätta hyresrätten ett värde i bodelningen. Om dessa författare har rätt kan det finnas en poäng i att genom äktenskapsförord göra hyresrätten till enskild egendom, då du i så fall inte riskerar att behöva kompensera din man för ett "bodelningsvärde" som hyresrätten åsätts.

Utöver rätten till bodelning av egendoms värde har den make som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att överta den, 11:8 ÄktB. Denna regel gäller även om bostaden är enskild egendom genom äktenskapsförord. Rätten till övertagande kan ni således inte avtala bort, varken genom äktenskapsförord eller på annat sätt. Däremot kan det spela in i bedömningen att hyresrätten är din enskilda egendom, men din man kan ändå ha rätt att överta den.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230
Jordabalken hittar du https://lagen.nu/1970:994

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare