Äktenskapsförord gäller både vid äktenskapsskillnad och dödsfall men andra arrangemang kan fungera

Kan man ha äktenskapsförord som endast gäller vid skilsmässa och inte vid dödsfall?

Min sambo vill att jag skall kunna ärva honom, men inte ruinera honom vid ev. skilsmässa. Det finns endast särkullbarn!

Så testamente behöver ordnas också.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom ett äktenskapsförord bestämmer ni att vissa av era tillgångar inte ska tas med i en bodelning efter ert äktenskap. Bodelning sker när ni skiljer er eller när någon av er avlider. Bodelning efter skilsmässa och bodelning efter dödsfall är inte två olika förfaranden och därför går det inte att villkora ett äktenskapsförord med att det endast ska gälla vid skilsmässa. Ifall ni upprättar ett äktenskapsförord kommer det alltså gälla vid bodelning oavsett om den sker p.g.a. skilsmässa eller dödsfall.

Ifall ni väljer att skriva ett äktenskapsförord där mycket av din makes egendom tas bort från en framtida bodelning kommer du därför att ärva mindre än utan äktenskapsförordet, ifall han avlider först.

Ifall ni inte har något testamente kommer särkullbarnet att få ärva allt som din make (din makes dödsbo) äger efter bodelningen. För att du ska kunna ärva mer än du får genom bodelningen kan ni skriva in i testamentet att du ska få viss egendom. På så sätt kan din makes tillgångar delas mellan dig och särkullbarnet. Så länge särkullbarnet får minst 50 % av egendomen som dödsboet har efter bodelningen, går ett sådant arrangemang inte att angripa juridiskt sett.

Mitt råd till er är alltså att upprätta ett äktenskapsförord men även skriva ett testamente där egendomen delas mellan dig och särkullbarnet på det sätt ni vill.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare