Äktenskapsförord enskild egendom

ska gifta mig med en turkis man men vill ha äktenskapsförord så om det inte fungerar så får han inget av mina tillgångar eller hus mm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har lite svårt att utröna vad din frågeställning är och kommer därför bara redovisa generellt vad som gäller för äktenskapsförod och om du inte hittar svar på det du sökte är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

All egendom skall vara enskild egendom

Det finns flera sätt för egendom att bli enskild egendom. Ett av dessa är just äktenskapsförord (ÄktB 7:2 1st 1p).   Genom ett äktenskapsförord kan ni alltså bestämma att egendom som tillhör dig eller honom ska vara enskild egendom (7 kap 3 § första stycket ÄktB). Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av er (7 kap 3 § andra stycket ÄktB). Äktenskapsförordet ska vidare registreras hos Skatteverket (7 kap 3 § tredje stycket ÄktB).

Det framgår att du vill att all din egendom ska vara bara din efter en eventuell skilsmässa. Min rekommendation till dig är att  formulera ett äktenskapsförord där ni skriver att "all egendom ska vara enskild egendom", då delar ni inte på varandras egendom utan ni får behålla ert eget.

Om du önskar ett mer detaljerat svar som är anpassat efter just din situation kan du vända dig till Lawlines jurister för personlig rådgivning. Ansökningsformuläret hittar du här

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har lite svårt att utröna vad din frågeställning är och kommer därför bara redovisa generellt vad som gäller för äktenskapsförod och om du inte hittar svar på det du sökte är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

All egendom skall vara enskild egendom

Det finns flera sätt för egendom att bli enskild egendom. Ett av dessa är just äktenskapsförord (ÄktB 7:2 1st 1p).   Genom ett äktenskapsförord kan ni alltså bestämma att egendom som tillhör dig eller honom ska vara enskild egendom (7 kap 3 § första stycket ÄktB). Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligen, dateras och undertecknas av er (7 kap 3 § andra stycket ÄktB). Äktenskapsförordet ska vidare registreras hos Skatteverket (7 kap 3 § tredje stycket ÄktB).

Det framgår att du vill att all din egendom ska vara bara din efter en eventuell skilsmässa. Min rekommendation till dig är att  formulera ett äktenskapsförord där ni skriver att "all egendom ska vara enskild egendom", då delar ni inte på varandras egendom utan ni får behålla ert eget.

Om du önskar ett mer detaljerat svar som är anpassat efter just din situation kan du vända dig till Lawlines jurister för personlig rådgivning. Ansökningsformuläret hittar du här

Vänligen,

Melina PapadopoulosRådgivare