Äktenskapsförord efter att äktenskapet ingåtts

Kan man skriva ett äktenskapsförord 10 år efter att äktenskapet ingåtts? En sparar och en slösar. Måste man ändå dela vid en skilsmässa?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Äktenskapsförord kan skrivas efter att ett äktenskap har ingåtts. I äktenskapsförordet ska det anges vilken egendom som ska vara enskild (7 kapitlet 3 § 1 stycket äktenskapsbalken).

Formkrav

För att ett äktenskapsförord ska vara giltigt måste det vara skriftligt, undertecknat av båda makarna och registreras hos skatteverket (7 kapitlet 3 § 2 – 3 stycket äktenskapsbalken).

Svar

Du kan skriva ett äktenskapsförord 10 år efter att äktenskapet ingåtts. Om du inte har ett äktenskapsförord så kan en bodelning ske vid en äktenskapsskillnad och denna bodelning tar inte hänsyn till om en av makarna sparar och en slösar (9 kapitlet äktenskapsbalken) Därför skulle jag rekommendera dig att skriva ett äktenskapsförord om du inte vill göra en bodelning.

Jag hoppas att du känner att du har fått ett tydligt svar på dina frågor, om det är något mer du undrar över så är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen,

Ronja WestlinRådgivare