Äktenskapsförord

Hej Jag är gift och har tre barn i tidigare äktenskap. Vi har inga gemensamma barn Jag undrar om enskild egendom. Hur gör man med hustruns besparingar siom finns på ett bankkonto. Kan man göra dem till enskild egendom så att hon ite riskerar att mina barn ärver dem. Vi har även ett hus i Frankrike som står skrivet på min fru. Mycket tacksam för svar

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När en make avlider görs en bodelning för att dela upp makarnas tillgångar. Egendom som genom äktenskapsförord eller villkor vid förvärvet är enskild egendom ingår inte i en bodelning. Så om ni gör besparingarna och huset gjort till din hustrus enskilda egendom genom ett äktenskapsförord kommer den inte att ingå i en bodelning.

Då dina barn endast ärver din kvarlåtenskap och denna egendom inte är din och inte kan bli din genom bodelning kommer dina barn inte att kunna ärva detta.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare