Äktenskapsförord

Hej! Kan man ha flera äktenskapsförord samtidigt eller är det senaste som hela tiden gäller? Underförstått att varje enskilt äktenskapsförord reglerar olika saker.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är möjligt att upprätta flera äktenskapsförord. Det finns nämligen ingen möjlighet att göra tillägg i ett registrerat äktenskapsförord utan ändringar sker genom att ett nytt förord upprättas.

Vid upprättandet av ett äktenskapsförord som ska ersätta eller komplettera ett redan registrerat äktenskapsförord är det viktigt att äktenskapsförordet är tydligt formulerat, framförallt om man avser att ha två äktenskapsförord som gäller vid sidan om varandra. Förekommer det felaktiga, motstridiga eller oklara formuleringar kan det annars leda till framtida tolkningsproblem och tvister.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, hör gärna av dig till oss igen om du har fler frågor. Behöver Du hjälp med att upprätta ett juridiskt giltigt äktenskapsförord rekommenderar jag Lawlines webbaserade och prisvärda tjänst för just detta som du finner här.

Melanie AscoughRådgivare