Äktenskapsförord

Jag ska gifta mig och har en stor summa pengar på aktiekonto samt driver eget företag som ger mycket aktieutdelning varje. Kan jag på egen hand göra om detta (aktiekonto+eget företags aktier) till enskild egendom? eller måste jag få ett godkännande från min framtida fru om att detta ska bara tillfalla mig vid eventuell skilsmässa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline.

För att denna egendom ska räknas som enskild krävs det att du tillsammans med din fru skriver ett äktenskapsförord. Du kan således inte själv göra om detta till enskild, då all egendom som inte genom äktenskapsförord är angiven som enskild, räknas som giftorättsgods och ska ingå i bodelning.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare