Äktenskapsförord

Vi lever som särbos men vi har gift oss och fortsätter som särbos. Jag har hus,lån 2 barn Hon hyreslägenhet, 2barn Vad behövs göras för att mitt är mitt..... osv

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då ni är gifta måste ni upprätta ett äktenskapsförord för reglera hur era egendomsförhållanden ska se ut. Reglerna om äktenskapsförord finns i äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230

All egendom som inte gjorts till enskild egendom utgör giftorättsgods, 7 kap 1 § ÄktB. Genom äktenskapsförord kan du och din frun bestämma att era respektive förmögenheter ska utgöra er enskilda egendom, 7 kap 3 § ÄktB. Detta får stor betydelse vid en eventuell bodelning då giftorättsgodset läggs samman och delas lika mellan makarna. Enskild egendom ingår däremot inte i bodelningen. Se vidare 10 kap 1 § och 11 kap 1-3 §§ ÄktB.

Det finns tre krav för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt, vilket regleras i 7 kap 3 § ÄktB:

1. Äktenskapsförordet ska vara skriftligt.

2. Båda makarna ska ha undertecknat handlingen.

3. Äktenskapsförordet ska registreras hos Skatteverket.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare