Åklagarens skyldighet att vara objektiv

Frågan är: får en åklagare bete sig hur (eller säga vad) som helst utanför rättssalen? En nära vän (a) besökte en till henne nära väns (b) första förhandling (grövre brott). (a) är misstänkt för mindre del i samma brott och kommer att få rättegång senare i sommar. I pausen flyger åklagaren på (a) och skriker "jag ska sätta dit dig för *****". Har hon rätt att göra så? För (a) handlar det om högst bötesbelopp. Dessutom skriker åklagaren till (a)'s mamma att hon borde uppfostra sina barn bättre. Den här mamman är världens snällaste människa, har alltid hjälpt och stöttat både sina barn och andra människor, både privat och i jobbet. Och hon tog enormt illa vid sig av åklagarens uttalanden. Går det att anmäla åklagaren för tjänstefel? Dessutom anses det allmänt att den här åklagaren är rasist.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
En åklagare får inte bete sig hur som helst eller säga vad som helst varken i eller utanför rättssalen. Åklagare ska, precis som andra myndighetsanställda, beakta principer för offentlig förvaltning som saklighet och opartiskhet. Detta stadgas bland annat i regeringsformen (1 kap 9 § RF). Även i rättegångsbalken och finns även regler om objektivitet som innebär att personliga uppfattningar eller engagemang inte får påverka det utförda arbetet. Detta vare sig det är i förhållande till enskilda personer eller i speciella ärenden.

När åklagaren agerat på ett sätt som inte är förenlig med dennes yrkesutövning finns det flera olika sätt att agera på. Dels kan man JO-anmäla åklagaren om man blivit felaktigt behandlad. I en JO-anmälan från 2014 fick en åklagare kritik efter att ha uttryckts sig nedlåtande om en tilltalad. Anmälaren menade att åklagaren bland annat formulerat sig rasistiskt (JO beslut 2014-05-16, dnr 6442-2013). Mer information om hur du går tillväga för att göra en anmälas hos JO hittar du på JO:s hemsida. Du kan också stämma åklagaren för tjänstefel (20 kap 1 § brottsbalken). Detta anmäls hos Polismyndigheten. En åklagare bestämmer då om det finns skäl att väcka åtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänliga hälsningar,

Stephanie FjeldsethRådgivare