FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt28/06/2014

Åklagarens skyldighet att väcka åtal

hej jag anklagas för tre allvarliga brott grov ratt onykterhet och vårdslöshet i trafik och olovlig körning jag har inte fått rättegångs datumet ännu av åklagaren men massa brev och brotten från åklagaren

finns en polis anmälan på poliserna grov misshandel tjänstefel inkl grov grovt förtal

för undersökning inleds ej som vanligt tar inte polisen i mot anmälningar på sina egna kollegor

jag anklagas för grov rattonykterhet och vårdslöshet i trafik och olovlig körning utandnings provet är inte mitt och polisen vägra ge mig en blod prov med dna analys och jag har autism och kan inte ens köra bilen ut från parkeringen med mitt handikapp och ändå anklagas jag för vårdslöshet och grov ratt onykterhet och olovlig körning trots handikapp autism polisen har inte ens tagit med det i förhöret jag har autism handikapp jag nekades läkare vård av polisen trots handikapp autism den aktuella kvällen och jag kan inte dricka alkohol med mitt handikapp autism och vet alla att man inte kan förtära alkohol med autism handikapp

och en korrupt åklagare försöker göra en fällande dom på brott jag inte kan begå med mitt handikapp överhuvud taget

och advokaterna jag tilldelas är bara skit advokater som inte gör något för och hjälpa mig

trots det klart och tydligt är bevisat att åklagaren försöker fälla en oskyldig Persson för brott han inte kan begå med handikapp autism

jag tycker är förjävligt att anklaga han en med så pass allvarligt handikapp för brott han inte ens kan begå med sitt handikapp

men är ju så samhällets rätt visa fungera alla utan handikapp som går fri från brott så döms nån handikappad som inte kan försvara sig själv för brotten istället med falsk bevis material bara för korrupta åklagare och poliser ska jämna ut statistiken och se bra ut i samhället att dom löser brott sen tar inte hänsyn till om Persson kan utföra brott eller inte på grund av handikapp autism det strunta korrupta åklagare i bara dom får göra en fällande dom och anklaga en helt oskyldig människa för brott så dom får statsriken och se bra ut i samhället och skiter helt i att handikappade sitter i fängelse oskyldigt dömd

är förjävligt får gå till så här i Sveriges rätts system men vi har ju nazister i dagens regering så det förklara ju en hel del att vi handikappade är från tagna våra rättigheter i Sverige

Lawline svarar

Hej,

Primärt bör sägas att det föreligger en väsentlig skillnad mellan att bli anklagad för något och att åtalas. Om förundersökningen avslutats och åklagaren finner att det finns tillräcklig styrka i bevisningen mot dig, så beslutar denne om åtal. Det kan även vara som så att bevisningen inte är tillräcklig och att något åtal därför inte väcks.

Polismyndigheten har en skyldighet att till dig som part lämna ut uppgifter ur ett förundersökningsprotokoll, däribland bevisningen i fråga. Dock gäller inte detta under pågående förundersökning då det kan komma att försvåra polisens och åklagarens arbete. Om förundersökningen är avslutad, så har du rätt att få ut uppgifter ur förundersökningsprotokollet då någon sekretess i detta fall inte gäller mot dig som part.

Avseende rättegångsdatumet så kan jag inte ge dig ett annat besked än att ärendet skyndsamt skall upptas för prövning.

Om du känner att din advokat inte gör allt för att hjälpa dig, så rekommenderar jag att du finner en annan advokat som du känner dig mer bekväm med.

Hoppas allt löser sig!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare