Åklagare och polis delar på ansvaret att inleda förundersökning av brott begångna av barn

Är det alltid åklagare som leder förundersökning mot barn mellan 15-18 samt barn under 15 år? Leder åklagare alltid undersökning när det gäller LUL 31§?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du tittar i 2 § till LUL ser du att åklagare eller en förordnad polis ska leda förundersökningen mot brottsmisstänkta under 18 år.

Notera att en person under 15 år inte kan dömas till någon påföljd för ett brott denne har begått. En huvudregel är därför även att en förundersökning inte kan inledas mot personer under 15 år eftersom en förundersökning förutsätter ett brott som kan lagföras, enligt rättegångsbalken. Den speciella regeln i 31 § LUL utgör alltså ett undantag till denna huvudregel. Som du ser rör 31 § endast brott för vilka det är föreskrivet minst 1 års fängelse eller ett straffbelagt försök till ett brott. Myndigheterna behöver inte genomföra någon förundersökning ifall starka skäl talar emot det, t.ex. att barnet som begått brottet är väldigt ungt.

Enligt förarbetet till 31 § LUL är en huvudregel att polisen bedriver förundersökningen ifall brottet är av en mindre allvarlig art. I andra fall bedriver åklagaren förundersökningen. Detta framgår även av 32 § LUL som hänvisar till den vanliga regeln om förundersökningar i 23 kap. 3 § rättegångsbalken.

Sammanfattning
Det korta svaret på din fråga är att åklagaren och polis delar på uppgiften att leda förundersökningar. Polisen har i regel hand om förundersökningar av brott som är av mindre allvarlig art och åklagaren har hand om resten. Detsamma gäller brott som begåtts av barn. Notera även att åklagare borde kunna inleda en utredning ifall polisen struntar i att göra det.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare