FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/10/2020

Äganderättens övergång när man förvarar något åt en vän?

Övergår äganderätt till mig på saker någon har lämnat hos mig?

Jag har under en tid nu (ca. 8 månader) haft några ägodelar i mitt hem som tillhör en vän och lär ha dem i min ägo tills vidare. Vi diskuterade lite lätt hur ägande rätten kring dessa objekt var då jag har haft dem en längre period utan att dem har hämtats. Hur ser ägandet rätt ut i detta fall? Går den automatiskt över till mig efter en viss tid? Frågan härstammar väll mest från intresse men då vi inte kunde hitta något svar riktar vi oss till er och undrar just vem som äger vad och hur äganderätt överförs? Sakerna i fråga är kläder och annat dylikt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Som du själv uppmärksammat finns inget givet svar på frågan. Det har att göra med att vi i Sverige inte helt erkänner "äganderätt" men detta ät en väldigt teoretisk fråga som jag inte kommer gå in på djupare. Jag antar att du snarare undrar vad du får och inte får göra med kläderna.

Jag kan först säga att du inte får någon äganderätt till kläderna, dvs de blir inte dina att använda hur du vill. När din vän bad dig förvara kläderna fick du en vårdplikt över dessa som innebär att du varit tvungen att se till att de inte förstörs eller kommer bort. Denna vårdplikt har du fortfarande. Vad du kan göra är att du säger till din vän att du inte längre vill förvara kläderna åt honom, då minskar i vart fall din vårdplikt (HB 12:2 j. 12:6). Det betyder dock inte att du kan sälja/slänga kläderna bara sådär. Det kan nämligen utgöra brottet olovligt förfogande (BrB 4:1).

Även om din vän fortfarande äger kläderna kommer så inte anses vara fallet i varje situation. Skulle t.ex du få ekonomiska problem och en utmätning ske skulle man utgå från att du äger kläderna (UB 4:18).

Sammanfattningsvis går aldrig äganderätten över till dig men i vissa fall kan du anses vara ägare ändå. Du har dessutom en vårdplikt ifall du inte ber din vän hämta kläderna. Jag hoppas det är ett någorlunda svar på din fråga, just "äganderätt" är ett mycket oklart begrepp inom juridiken så det finns tyvärr inget fullgott svar. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare