Äganderätt till fordon efter giftemål

Hej. Jag undrar om en husvagn ingår i det s k giftorättsgodset. Om jag är registrerad ägare på en husvagn i Sverige och gifter mig i ett annat EU-land, kan min blivande make göra anspråk på den efter vigseln och t ex säga att han har rätt att sälja den, trots att den är registrerad i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Din fråga är inte helt enkel att svara på då den innehåller många olika variabler att ta hänsyn till. Den första torde vara i vilken stat ert äktenskap är registrerat. Denna stat kan ha olika regler för hur äganderättsförållandena ser ut mellan makarna i ett äktenskap från hur det ser ut i Sverige. I Sverige är huvudregeln att makarna har en individuell äganderätt till sitt giftorättsgods och reglerna om exempelvis hälftendelning av giftorättsgodset aktualiseras endast vid skilsmässa (mer om den individuella äganderätten finns https://lagen.nu/1987:230#K1P3S1).

Fordonsregistreringen i Sverige sker på den enskilda personen. Det innebär att ett fordon (eller släp/husvagn) kommer att tillhöra den ena makans giftorättsgods i ett Svenskt äktenskap - förutsatt att egendomen inte gjorts enskild genom exempelvis äktenskapsförord. Registreringen i Sverige utgör dock inte något hinder från att fordonet säljs till någon annan person i utlandet. Fordonet måste dock vid försäljningen genomgå en sk ursprungskontroll där registreringsmyndigheten i det aktuella EU-landet ska granska fordonsförvärvet och tidigare registreringar. Ett tips är att förvara de Svenska registreringshandlingarna på ett svårtillgängligt ställe eftersom dessa behövs för att registrera in fordonet i andra EU-länder. Mer om fordonsregistrering kan man läsa om https://lagen.nu/2001:558.

Robin HenningsonRådgivare