Äganderätt avseende hund

Jag äger en hund som jag tillsammans med en vän har haft växelvis. Kostnader för foder etc har den stått för där hunden varit. Vi har delat fasta utgifter som försäkring etc. Försäkringen står i mitt namn. För ca 3 år sedan har hon tagit större del och nu förvägrar hon mig helt att träffa hunden. Vi har inget avtal skrivet utan bara en muntlig överrenskommelse vilket hon nu förnekar och menar att hon äger hunden. Vad kan jag göra? Det geografiska avståndet mellan oss är ca 35 mil.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Muntliga avtal gäller likväl som skriftliga men bevissvårigheter uppkommer ofta när en tvist kring avtalet aktualiseras. Om ni inte kan komma överens på något sätt kan du väcka talan om samäganderätt till hunden vid en tingsrätt. Det avgörande kommer då vara vilka bevis som kan läggas fram för att bevisa er muntliga överenskommelse. Att stå som försäkringstagare kan vara något som talar för att ni samäger hunden, men vem som är registrerad ägare kan också inverka. Korrespondens per mail, brev eller sms kan också ha värde som bevis om er muntliga överenskommelse.

Det är dock viktigt vid ett övervägande om talan ska väckas eller inte att ha i åtanke att det kan bli dyrt. Den part som förlorar riskerar att få betala rättegångskostnader som kan bli väldigt höga. Om du överväger att väcka talan om äganderätten bör du kontakta ett juridiskt ombud som i ett inledande stadie kan avgöra vilka chanser som finns att vinna målet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare