FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 23/05/2020

Advokatyrket och juridisk utbildning.

Hej Lawline!

Jag är en man på 32år som kommer från en oerhört bråkig ungdom, missbruk, behandlingshem, otaliga rättegångar ang misshandel inbrott mordförsök etc etc men allt detta hände i min ungdom då jag var djupt inne i ett heroin missbruk. Nu när jag vänt på mitt liv och lever ett lugnt stillsamt liv är min absolut högsta dröm att få jobba som advokat och hjälpa andra ungdomar som hamnat fel och snett, är det möjligt för mig att arbeta som advokat trots mitt förflutna?

Jag kan nämligen inte se mig själv någonsin kunna arbeta med någonting annat. Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

För att bli advokat måste man antas som ledamot i Advokatsamfundet. Innan man kan bli antagen måste man ha läst och tagit examen från juristprogrammet. Den utbildningen tar ungefär fem år. Därefter måste man ha tre års erfarenhet av praktiskt juridisk verksamhet. Det kan vara t.ex. en anställning på en advokatbyrå som biträdande jurist. Man måste även ta en advokatexamen från en kortare utbildning i bland annat advokatetik, domstolsförhandling m.m. När man har uppfyllt dessa krav och skickat in en ansökan gör styrelsen i Advokatsamfundet en bedömning av om personen anses lämplig. Man kollar då bland annat på om personen har en ordnad ekonomi, är redbar och i övrigt är lämplig. Uppfyller man dessa krav och blir antagen får man kalla sig för advokat. En tidigare dom kan påverka denna bedömning, men det är inget som hindrar en från att utbilda sig till jurist och arbeta med juridik och hjälpa andra.

Jag studerar för tillfället på juristprogrammet med människor i alla åldrar. Det är allt ifrån 20-åringar till personer som bara har något år kvar till pension. Arbetsmarknaden ser även bra ut för personer med en juridisk utbildning. I övrigt är det en mycket användbar utbildning för andra yrken än advokatyrket. En person som har läst juristprogrammet kan vara andra människor väldigt behjälplig, även fast den inte är advokat. Med andra ord kan jag starkt rekommendera dig att söka till juristprogrammet. Branschen behöver utan tvekan människor med din inställning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Måns HellbergRådgivare