FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/09/2013

Åberopa polisförhör under rätteång

Gäller det jag säger i ett förhör som bevismaterial i en rättegång även om jag ljög i förhöret ? ex. om en polis kallar mig till ett förhör och där påstår att jag har kör 150 km på en väg där 90 km gällde och att han har bildbevis på detta. Men jag erkänner bara att jag kört 110 km . Om det sedan visar sig att polisen ljög om beviset , kan jag då bli dömd för att jag erkände 110 km ändå ? Vad är det som säger att inte jag också ljög ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I en rättegång gäller dels omedelbarhetsprincipen, dels muntlighetsprincipen. Omedelbarhetsprincipen innebär att domstolen bara får döma på det som sägs under förhandlingen. Muntlighetsprincipen innebär, precis som det låter, att förhandlingen skall vara muntlig. Man får alltså inte läsa upp uttalanden eller liknande, med undantag för till exempel läkarutlåtanden.

Dessa principer innebär att uttalanden i polisförhör i normala fall inte får läsas upp. Ett undantag är dock om personen som hörs i rätten inte säger samma sak som hon eller han sa i polisförhören - alltså när personen i fråga ändrar sin historia. Åklagaren kan då läsa upp det som sagts i polisförhöret och åberopa det som bevis.

Det finns dock ingenting som hindrar dig från att under rättegången säga att du ljög i polisförhöret.

Vänligen,

Kim Dohm-HansenRådgivare