Åberopa fel i vara med anledning av tomt cigarettpaket?

Hej Jag var med om en underlig händelse i en ICA butik häromdagen. En person kom fram till kassan och sa; När jag kom hem märkte jag att det här cigarettpaketet var tomt. Kan du vara snäll och ge mig ett nytt. Personalen bakom kassan svarade; aha okej varsågod. Är det så enkelt att hävda fel på vara när det kommer till cigarettpaket?

Lawline svarar

Hej,

Risken för det köpta cigarettpaketet går över på köparen i och med varan avlämnats vid köpet i affären (se 4§ samt 8§ 2 stycket Konsumentköplagen). Säljaren svarar dock för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare (20§ 2 stycket Konsumentköplagen). Bevisbördan för att varan varit felaktig vid avlämnandet - att cigarettpaketet var tomt vid köpet - ligger på köparen, som måste visa att detta varit sannolikt (se NJA 1991 s 481).

Köparen av ett cigarettpaket har således en uppförsbacke om denne vill hävda fel i varan. Att personalen på ICA godtog kundens påstående om fel har säkerligen mer att göra med bibehållandet av goda kundrelationer, än att agera i enlighet med gällande rätt. Med andra ord hade butiken kunnat vägra kunden ett nytt cigarettpaket i frånvaron av någon form av bevis och fortfarande ha lagen på sin sida.

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932.

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare