Åberopa fel i vara med anledning av tomt cigarettpaket?

Hej Jag var med om en underlig händelse i en ICA butik häromdagen. En person kom fram till kassan och sa; När jag kom hem märkte jag att det här cigarettpaketet var tomt. Kan du vara snäll och ge mig ett nytt. Personalen bakom kassan svarade; aha okej varsågod. Är det så enkelt att hävda fel på vara när det kommer till cigarettpaket?

Lawline svarar

Hej,

Risken för det köpta cigarettpaketet går över på köparen i och med varan avlämnats vid köpet i affären (se 4§ samt 8§ 2 stycket Konsumentköplagen). Säljaren svarar dock för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare (20§ 2 stycket Konsumentköplagen). Bevisbördan för att varan varit felaktig vid avlämnandet - att cigarettpaketet var tomt vid köpet - ligger på köparen, som måste visa att detta varit sannolikt (se NJA 1991 s 481).

Köparen av ett cigarettpaket har således en uppförsbacke om denne vill hävda fel i varan. Att personalen på ICA godtog kundens påstående om fel har säkerligen mer att göra med bibehållandet av goda kundrelationer, än att agera i enlighet med gällande rätt. Med andra ord hade butiken kunnat vägra kunden ett nytt cigarettpaket i frånvaron av någon form av bevis och fortfarande ha lagen på sin sida.

 

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932.

 

Med vänlig hälsning,

Olle AnderssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo