Olaga hot - vad krävs för straffansvar?

En grannes MC blåste omkull på parkeringen och det skvätte upp bensin på min bil.Jag ringde på dörren och ville ha betalt för biltvätt fick prata knackig engelska hit o dit o tjafs la ner det.Nu 4 mån efter har jag en anmälan om olaga hot på mej vad göra?

Lawline svarar

Hej För att straffansvar ska kunna inträda för olaga hot, krävs att du "lyfter vapen mot annan eller annars hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annars säkerhet till person eller egendom" (4 kap 5 § BrB se https://lagen.nu/1962:700). Bevisbördan ligger på åklagarens sida, vilket innebär att det är åklagaren som måste bevisa att du har utfört gärningen samt att du tillika utfört den med direkt uppsåt. Direkt uppsåt innebär att du måste ha aktivt eftersträvat att framkalla allvarlig fruktan hos den hotade och haft detta som slutmål. Både uppsåt och gärningsbeskrivning måste vara uppfyllda för att det skall rubriceras som brott. För att du ska kunna bli fälld för olaga hot fordras vidare att åklagaren fastställer bevisningen till en viss nivå. Bevisningen skall vara så robust att den pekar på att du "utom rimligt tvivel" måste ha utfört den brottsliga gärningen. Detta är en väldigt hög bevisnivå och det är svårt att nå upp till denna om enbart ord står mot ord, som jag av din fråga uppfattat att det gör mellan dig och din granne. Jag har svårt att se att du skulle kunna bli dömd för olaga hot (av det som framgår av din fråga) med anledning av att du verkar ha saknat uppsåt samt att du heller inte uppfyller den gärningsbeskrivning som finns stadgad i 4 kap 5 §. Vänligen
Lawline Rådgivare