FrågaKÖPRÄTTKöplagen14/03/2010

Försäljning på auktion

hej! Jag sålde för 5 veckor sedan en 1.10 m högkristallkrona på tradera. Utropspriset var 500 kr. Slutbudet blev 13 000 kr. Köparen avhämtade kristallkronan i mitt hem och var nöjd. Vid hemkomsten hörde köparten av sig och var missnöjd med ytskiktet på metallen. Köparen ville ha 2000 kr i prisvadrag för renovering. Jag betalade omedelbart 2000 kr. Nu har de hört av sig igen med diverse hot. De vill ha ytterligare 4000 kr enligt en ny offert de fått från en som skall renovera kronan. Om jag inte betalar inom 3 dagar så kommer de att anmäla mig till skatteverket så att en förundersökning gör om mina förehavanden! Jag har aldrig varit med om nåt liknande. Jag betalade 2000 kr tillbaka och trodde saken var utagerad. Vad göra? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Vid köp mellan två privatpersoner så är det köplagen som är tillämplig. Om en vara sålts i befintligt skick vid en auktion så är det utropspriset som är utgångspunkten för om varan skall anses som felaktig med hänsyn till priset i enighet med 20 §. 500 kronor är ett lågt utropspris så köparen torde inte kunna kräva prisavdrag på den grunden. I enighet med köplagens 20: e § så får inte köparen åberopa fel som han borde ha känt till vid köpet. Att han godtagit priset på 12.000 vid den tidpunkten bör leda till att hans rätt att åberopa fel som inte är dolda förfallit. Skatteverket har i normalfallet inte något med köprättsliga tvister att göra. Hotet kan vara utpressning, ett brottsligt beteende. Om du känner dig osäker så bör du kontakta en verksam jurist. Köplagen hottar du https://lagen.nu/1990:931
Ivar NäslundRådgivare