Inspelning av grannes musik

Ligger i en tvist med min granne sedan ett par månader sedan, detta ang. sedan han har en väldig förkärlek att spela väldigt hög musik. Så nu efter ha gått ner och sagt till han som fan har jag tröttnat. Jag snackade med värden och han ska ha fått ett varningsbrev ang. detta. Nu ett par veckor senare spelade han som fan igen, jag tog min kamera och gick till han dörr, öppnade brevinkastet typ 1 cm, obs jag filmade inte in i hans lägenhet utan hans namnskyllt på dörren rakt framme ifrån så att när man kollar på filmen får ett perspektiv på hur högt det är inne i lägenheten, detta hade jag sedan tänkt att lämna till värden som ytterligare bevis, inte för att dom har begärt det utan för att jag vill styrka min egen bevisbörda mot honom. Är detta tillåtet? Har sökt en del på detta och, det är tillåtet att spela in samtal där man själv är med utan tillåtelse eller informera andra parten, men hur är det att filma utanför hans dörr och bara öppna lådan lite? Där tänker jag nu i juridiska termer att "jag spelar in han utan att vi har ett samtal och utan att han vet om det, även om det bara är ashög musik som spelats. Hållbart juridiskt?

Lawline svarar

Hej Eftersom du spelat in musik och inte tal utgör inte handlingen olovlig avlyssning enligt 4 kap 9 a § BrB. Inte heller att bara en gång öppna grannens brevinkast en aning är tillräckligt för att utgöra en brottslig gärning enligt min bedömning och därmed har du inte gjort dig skyldig till något brott genom att filma utanför grannens dörr i syfte att dokumentera ljudnivån. Om inspelningen hjälper dig i din tvist gentemot din granne är emellertid en annan fråga. Ifrågasätter inte hyresvärden dina uppgifter angående ljudnivån är frågan vilket syfte inspelningen tjänar. Risken är stor att grannen uppleva inspelningen integritetskränkande och bli än mer oresonlig vilket i sin tur knappast gynnar möjligheterna att nå en lösning på tvisten och uppnå en god grannsämja. Med vänliga hälsningar,
Elias HimselRådgivare