FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/03/2010

Fel modell på bilen, häva köpet #2

Hej. Jag fick hjälp av Gustav Nittby för ett par dagar sedan.Detta tackar jag så mycket för.Svaret har hjälpt mig mycket framåt. Dock kom en ny fråga upp.I köplag(1990:931) §18 så räknas det inte som fel om säljaren i sin tur inte kände till att varan var felaktig.se nedan! Varan skall dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller ??????? borde ha känt till uppgifterna.??????? Betyder detta att i mitt fall så kan jag aldrig få upprättelse eftersom säljaren ju alltid kan påstå att han inte känt till det verkliga förhållandena när han i sin tur köpte i detta fall en bil och sålde den vidare till mig? Jmf § 17.Eller har jag fått det hela om bakfoten Gustav skrev att §18 innebär en viss bevislättnad till köparen enl prop 1986/87:80 s 88.Det verkar ju inte vara fungera i mitt fall eller? Vad tror ni om detta? Tack på förhand Lars-Olof Rosell Torreby 69 45593 Munkedal

Lawline svarar

Hej Lars-Olof, jag förstår att det kan kännas något förvirrande med alla paragrafer i köplagen som är alltså tillämplig i ert fall då båda är privatpersoner. Bara för att få en klar bild över händelsernas förlopp ställer jag upp vad som har hänt utifrån din tidigare fråga: ¤ I annonsen på Blocket.se hade säljaren uttryckligen skrivit att årsmodellen var 2002. ¤ När du hade stämt av med Transportstyrelsen med hjälp av registreringsnumret så fick du fram att bilen togs i trafik i Tyskland första gången december 2001. ¤ Vid besök hos verkstad visade det sig att bilen är tillverkad mars 1999. ¤ Efter att du hade köpt bilen hade du insett att den var av 1999–års modell. Alltså, du är inte nöjd med köpet eftersom du sökte en bilmodell från 2001 eller senare men hade köpt en bilmodell från 1999 (som du inte ville ha). Är bilen att anse som felaktig? I första hand ska bilens kvalitet och eventuella fel bedömas med utgångspunkt i 17 § köplagen. Enligt första satsen bör bilen stämma överens med vad som har avtalats mellan dig och säljaren. Enligt andra satsen i samma paragraf ska bilen vara bl a funktionsduglig. Sista satsen i paragrafen konstaterar att om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig. Här bör det undertryckas att det inte krävs att säljaren kände till vad köparen med fog kunnat förutsätta och inte heller att säljarens kände eller borde ha känt till att varan avvek från denna förutsättning. Ibland kan dock säljaren för köparens synbara vetskap om köparens förutsättning – och säljarens tystnad – ha betydelse för frågan om köparens förutsättning va befogad (jmf 17 § 2 st köplagen). Alltså, om avtalet mellan er (skriftligt eller muntligt) tar uttryckligen upp att bilen ska vara alternativt inte ska vara av en viss års modell och senare visar det sig att bilen inte motsvarar vad som har avtalats mellan er så kan du åberopa detta som fel i domstolen. Jag antar att bilen är i övrigt funktionsduglig. Vad står det i kontraktet? Det kan ha avgörande betydelse för dig i rätten. Kom även ihåg att muntliga utfästelser och överenskommelser har lika stor vikt som de skriftliga men som du förstår de muntliga utfästelser är svårare att bevisa – det kan lätt bli ord mot ord. Vad har säljaren sagt angående årsmodellen och vad har du sagt till säljaren om dina önskemål? Detta har betydelse eftersom enligt 18 § köplagen kan varan (bilen) anses vara felaktig om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Jag antar att informationen om bilens faktiska årsmodell skulle ha faktiskt inverkat på ditt beslut om bilköp, så här har du din chans att hävda din rätt mot säljaren. Om säljaren hade sagt uttryckligen att bilen är åtminstone inte var av 1999–års modell så har enl. 40§ 3 st. köplagen köparen alltid rätt till ersättning, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst. Hade undersökt bilen innan köpet? Du kan inte som köpare åberopa något som fel enligt 20 § köplagen om du kan antas ha känt till om felet vid köpet. Vidare, om du hade före köpet undersökt bilen eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får du inte såsom fel åberopa vad du borde ha märkt vid undersökningen (om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder, dvs. sagt och gjort saker som var uppenbart vilseledande). Hur lång tid har det gått mellan köpet och att du försökte nå säljaren? Du som köpare får inte åberopa att varan är felaktig, om du inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet (reklamation, 32 § köplagen). Längsta reklamationstiden är 2 år. Sammanfattning Sammanfattningsvis, utifrån informationen som du har gett oss kan följande bedömning göras. Om säljaren uttryckligen hade sagt (alternativt skrivit in i kontraktet mellan er) om att årsmodellen var från 2002 eller från 2001 eller om du påpekade att du inte ville ha 1999-års modell och säljaren har försäkrat dig om att så var inte fallet – så kan du ha framgång med din talan. Har du däremot undersökt bilen och dokumentationen samt inte fått några försäkringar från säljaren om att bilen var en viss årsmodell så har du nog svaga möjligheter att få rätt mot säljaren. Kontrollera gärna om din försäkring inkluderar rättshjälpskostnader inför förhandlingen. Vidare skulle jag vilja rekommendera dig att kolla med Motormännens Riksförbund – de kanske kan ge dig fler handfasta tips och råd: www.motormannen.se. Hoppas du känner att du har fått ett förtydligande till dina frågor, annars är du välkommen att skicka in följdfrågor. Med vänliga hälsningar, Anna Fahlman
Anna FahlmanRådgivare