FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt27/02/2010

hävning konsumentlöp

Hej! Sedan 17 december 2009 fram till nu har jag i min lilla lägenhet två oanvändbara sängar. Den 11 november beställde jag sängarna. Mitt krav var att kunna placera under sängarna förvaringslådor som är 30 cm höga. Den 17 december levererades sängar under snöoväder och jag betalade med VISA. Genast såg jag att sängben var för korta, fel modell och fel träslag. Upptäckte också felaktigheter/slarv i utförandet där benen ska fästas som kommer knappast att ha samma hållbarhet som sängar jag provade i affären – den typen av montering av ben blev jag aldrig informerat om. Innan Jul fick jag besked att benen kommer i januari. Felen i utförandet försvarades med normal konstruktion utan att synas. Efter ett flertal kontakter ville jag ha från den 8 januari 2010 all kommunikation skriftligt. Den 19 januari hävde jag köpet per brev – utan svar från affären. Besked om längre ben kom den 13 februari. Åkte med det samma till affären och förklarade igen att jag inte vill ha sängarna. Idag den 19 februari 2010 ringde försäljare och föreslog följande två alternativ: 1) SOVA tar tillbaka sängar och betalar tillbaka 11 465,00 SEK minus 2 000,00 SEK. 2) SOVA levererar och ombesörjer montering av långa sängben samt lämnar en viss kompensation - ej preciserat värde. Försäljaren vill att jag svarar helst på måndag den 22 februari 2010. Jag vill inte ha sängar och anser att affären har rätt till samma fraktkostnad som jag betalade dvs. 495,00 SEK. Stämmer detta? Besviken pensionär.

Lawline svarar

Hej Som konsument så är den tillämpliga lagen för att bedöma köpet av dina sängar konsumentköplagen (1990:932). Som konsument har du ett par sätt att hantera ”fel i varan” som ditt köp rör. Att fel föreligger verkar både du och SOVA vara överens om och då blir nästa steg att bedöma hur det skall lösas. Enligt lagens 22§ så har du rätt till endera avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Säljaren har rätt att som nu erbjuda dig reparation eller utbyte istället för att godta din hävning eller prisavdrag om han direkt därefter, när du reklamerar varan, erbjuder sig att göra detta. Frågan är nu om det skäligen kan förväntas att du skall invänta avhjälpandet eller reparationen eller om säljaren försuttit den chansen. I detta fall verkar affären ha dragit ut på tiden och det kan ifrågasättas om inte du hade rätt att häva köpet. Denna bedömning är svår att göra utan mer information men utifrån det du beskrivit och uppehållet i kommunikationerna som de är ansvarig för så tyder det på att du kan ha rätt att häva köpet. Enligt 29§ så krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig och där kan ifrågasättas om sängen inte fungerat utan de längre benen i väntan på avhjälpande. Betydelsen avgörs i varje specifikt fall för sig. Vid hävning skall prestationerna återgå vilket innebär att du har rätt att få tillbaka pengarna men enligt 32§ i konsumentköplagen så har du även rätt till skadestånd för utgifter, inkomstförlust. Det innebär att du har rätt till både ersättning för indirekta och direkta förluster pga. köpet som ex leveransen. Sammanfattningsvis så är min bedömning att du bör kunna få häva köpet. Vid hävning så har du rätt att få tillbaka dina pengar och skadestånd för förluster. lycka till! Med vänliga hälsningar
Klas EklundRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Kommersiell rätt och Övrigt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000