FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt27/02/2010
hävning konsumentlöp
Hej! Sedan 17 december 2009 fram till nu har jag i min lilla lägenhet två oanvändbara sängar.
Den 11 november beställde jag sängarna. Mitt krav var att kunna placera under sängarna förvaringslådor som är 30 cm höga. Den 17 december levererades sängar under snöoväder och jag betalade med VISA. Genast såg jag att sängben var för korta, fel modell och fel träslag. Upptäckte också felaktigheter/slarv i utförandet där benen ska fästas som kommer knappast att ha samma hållbarhet som sängar jag provade i affären – den typen av montering av ben blev jag aldrig informerat om.
Innan Jul fick jag besked att benen kommer i januari. Felen i utförandet försvarades med normal konstruktion utan att synas. Efter ett flertal kontakter ville jag ha från den 8 januari 2010 all kommunikation skriftligt.
Den 19 januari hävde jag köpet per brev – utan svar från affären.
Besked om längre ben kom den 13 februari. Åkte med det samma till affären och förklarade igen att jag inte vill ha sängarna. Idag den 19 februari 2010 ringde försäljare och föreslog följande två alternativ:
1) SOVA tar tillbaka sängar och betalar tillbaka 11 465,00 SEK minus 2 000,00 SEK.
2) SOVA levererar och ombesörjer montering av långa sängben samt lämnar en viss kompensation - ej preciserat värde.
Försäljaren vill att jag svarar helst på måndag den 22 februari 2010.
Jag vill inte ha sängar och anser att affären har rätt till samma fraktkostnad som jag betalade dvs. 495,00 SEK. Stämmer detta?
Besviken pensionär.
Lawline svarar
Klas EklundRådgivare