FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/02/2010

Utebliven leverans, kontraktsbrott?

Hej köpte ett presentkort på tradera värde 800:-men när jag får det så är där inga pengar på det. Säljaren ska då skicka rätt kort, men då kommer det bort på posten. Jag vill ha pengarna tillbaks men då säger hon att i annonsen står det att hon ansvarar inte för postens slarv. Men jag har ju fått ett tomt presentkort, har jag då inte rätt att kräva pengarna tillbaka????

Lawline svarar

Hej, du har rätt att kräva pengarna tillbaka eftersom du har fått en vara som inte stämmer överens med avtalet. När du lägger bud på Tradera så accepterar du de villkor som säljer ställer upp om du inte särskilt skriver att du inte gör det. Det kan du göra till exempel genom att skicka e-post till säljaren där du skriver att du inte går med på ett visst villkor. Det jag kan rekommendera dig att göra är att dubbelkolla vad som står i annonsen eftersom det är den lydelsen som är en del av ert avtal. Att det står i annonsen att hon inte ansvarar för postens slarv innebär att om hon skickar varan och den försvinner så kan du inte få tillbaka pengarna. Säljaren måste dock kunna bevisa att presentkortet är skickat vilket säljaren kan ha svårt att göra om det skickades med vanlig post. Om presentkortet skickades som rekommenderad post och säljaren kan visa ett kvitto på detta så borde det vara tillräckligt för att bevisa detta. Det är en domare som slutligen avgör vad som är mest troligt, om säljaren skickat eller inte skickat presentkortet. Det här är en fråga som avgörs av tingsrätten så du kan lämna in en stämningsansökan för att få tillbaka dina pengar om du inte får tillbaka dem på frivillig väg. Det kostar 450 kronor att stämma någon. Tillämpliga lagrum: 13 § Köplagen (se https://lagen.nu/1990:931) Med vänlig hälsning Mikael Söderman
Mikael SödermanRådgivare