FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/02/2010

Den praktiska innebörden av avtals (hyreskontrakts) ogiltighet

Hej! Vi skrev på ett kontarkt på en lägenhet som skulle hyras ut av bostadsrättsföreningen i andra hand, kontraktet blev inte godkänt av hyresnämnden för att han glömt skriva med en punkt som måste vara med, ( att vi skulle ha besittningsrätt) därav gick det inte att bo där med detta kontrakt, vi skulle skriva på ett nytt. Om vi inte skriver på ett nytt är vi fort betalningsskyldiga för ett kontrakt som ej gäller? Hans förslag efter att vi bestämmt oss för att inte hyra lägenheten är att betala en månadshyra för att han visat den m.m. 13.500:- ist för 40.000:- tre månaders uppsägning

Lawline svarar

Hej! Det första hyreskontraktet blev alltså överhuvutaget inte giltigt och naturligtvis kan ni inte bli betalningsskyldiga på grund av ett ogiltigt avtal. Ett ogiltigt avtal/kontrakt betraktas som en nullitet och inga prestationer i enlighet med avtalet behöver då utgtå. Detta följer av såväl Avtalslagen (1915:218) kap. 4 som av allmänna avtalsrättsliga principer. "Hyresvärden" har följaktligen inget avtal/kontrakt som han kan åberopa för att kräva betalning från er. Det enda som _möjligtvis_ skulle kunna förändra situationen är om ni hade något slags preciserat och bindande föravtal, men av beskrivningen ovan verkar det inte finnas något sådant. Det första ogiltiga "hyreskontraktet" torde inte kunna ses som ett sådant föravtal. Det kan i vart fall inte betraktas som ett föravtal som ni är _bundna _av, eftersom avtalet i sig var ogiltigt. Hyra betalar man först om man har ingått ett giltigt hyreskontrakt eftersom det är en prestation som är helt avhängigt avtalets giltighet. Eftersom ni inte har ingått något giltigt kontrakt skall ni inte heller betala någon hyra. Man betalar inte hyra för visning utan enbart för själva nyttjanderätten.
Lawline RådgivareRådgivare