Upphävande av ett samäganderättsavtal

Set finns ett samägandeavtal för en fastighet där man skrivit in att för förfogande och förvaltning av fastigheten krävs majoritetsbeslut. Innebär detta att en majoritet kan häva samägandeavtalet?

Lawline svarar

Hej! Ett samäganderättsavtal är ett avtal som vilket som helst. Finns det inte någon klausul om upphävande av avtalet eller om att avtalet ska löpa på viss tid så löper avtalet på obestämd tid. Ett avtal kan då upphävas med alla avtalsparters samtycke eller om avtalet är ogiltigt på avtalsrättslig grund. Regler om avtals ogiltighet stadgas i 3 kap. avtalslagen. Se https://lagen.nu/1915:218#P28S1 . Klausulen i ert samäganderättsavtal reglerar endast frågan om förfogande och förvaltning av själva fastigheten. Detta innebär inte att man kan häva avtalet med ett majoritetsbeslut. Vänligen
Bo OlssonRådgivare