FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/02/2010

Gåva av byggnad

Min fru och jag äger marken till en fritidsfastighet. Våra tre vuxna barn står som ägare till huvudbyggnaden,två gäststugor och ett uthus på fastigheten. Nu vill de som gåva överlåta byggnaderna till mig och min fru. Gåvoavtalet kan jag utforma själv,men var ska gåvan registreras? Tingsrätt? Inskrivningsmyndighet?

Lawline svarar

Om jag förstått frågan rätt handlar det om gåva av lös egendom. I sådana fall finns det inget krav på registrering eller form. Det kan ändå bli aktuellt att upprätta ett gåvobrev om mottagren (i ditt fall Du) vill ha ett bevis för gåvan eller om givaren vill förena gåvan med olika villkor. Enligt gåvolagen inträder bundenhet för givaren först då gåvan fullbordats. Ett löfte/utfästelse om att utge en gåva är således inte bindande, se https://lagen.nu/1936:83#P1S1. Fullbordande kräver normalt att tradition sker, vilket i praktiken innebär att mottagaren får besittning/kontroll över objeketet. Gällande en byggnad, som alltså är lös egendom, är traditionskravet svårt att uppfylla. Förmodligen är gåvan fullbordad då mottagaren erhållit t.ex. nycklar till den och givaren tillika saknar rådighet. Vänligen,
Anton StrandbergRådgivare