Börja arbeta på ny arbetsplats under uppsägningstid?

Hej. Är mammaledig från en fast tjänst sen 7 år tillbaka. Har nu fått ett nytt jobb hos en annan arbetsgivare (ej konkurrerande verksamhet). Hur lång uppsägningstid har jag när jag säger upp mig? Kan jag börja jobba på det nya jobbet under uppsägningstiden? Hade planerat att komma tillbaka till gamla jobbet i september 2010 och dom har en vikarie för mig som redan jobbat i 6 mån. Kan min gamla arbetsgivare sätta sig emot att jag börjar jobba på det nya jobbet inom några veckor? Om dom har det, vad händer då om jag ändå börjar jobba på nya jobbet?? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Du som arbetstagare kan säga upp Dig från Din tillsvidareanställning utan att uppge någon anledning till beslutet. Det enda kravet är att Du respekterar Din uppsägningstid. Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) 11 § 2 stycket https://lagen.nu/1982:80 så har Du 4 månaders uppsägningstid om Du har arbetat Dina 7 år under en sammanhängande period. Det kan dock vara så att det finns en längre uppsägningstid i Ditt anställningsavtal eller i det kollektivavtal som gäller din arbetsplats. Alla arbetsplatser har inte kollektivavtal, men om det finns ett kollektivavtal så gäller det före LAS. Att respektera Din uppsägningstid innebär att Du skall arbeta för Din arbetsgivare under den tid som uppsägningstiden löper, och Du har rätt till lön under denna period. Du och Din arbetsgivare kan komma överens om att Du inte behöver stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden, Du får då börja arbeta för en ny arbetsgivare men då behöver din gamla arbetsgivare inte betala lön till Dig under uppsägningstiden. Om Din arbetsgivare kräver att du skall stå till förfogande under uppsägningstiden så kan det innebära en olaglig arbetsvägran om Du trots detta börjar arbeta hos en annan arbetsgivare. Du riskerar då att bli skadeståndsskyldig till din gamla arbetsgivare. Jag rekommenderar att Du förklarar situationen för Din arbetsgivare och försöker komma överens. Det kan vara bra att kontakta den fackligt ansvarige på Din arbetsplats för mer information om vilken uppsägningstid som gäller enligt Ditt kollektivavtal. För mer information rekommenderar jag "Arbetsrätt" av Mats Glavå och Ditt fackförbunds hemsida. Vänliga hälsningar
Anna GustafssonRådgivare