Muntligt avtal om deposition

hejsan! Jag har ett stort problem jag hoppas ni kan hjäpa mig med?! I förra veckan fick jag tag på ett andrahandskontrakt på en bostadsrätt i gamla stan i stockholm. Då hon skulle kunna "boka" den på mig krävde hon en deposition omgående. Då jag ville hyra den så länge som 3 år ville hon ha 28000 kr, dvs 4 månadshyror. Jag fick inte möjlighet att se lägenheten förrän inflyttningsdagen sa hon, då en annan person bor där nu.. Självklart kändes det lite skumt och olustigt men en kompis till mig vet vem personn är och säger att det är en seriös och bra kvinna. Jag bad om ett skriftligt "kvitto" på att hon mottagit pengarna mm men har inte fått ågot än. Igår fick jag dock reda på att jag får förstahandskontrakt på en lägenhet, och som det serut på bostadsmarkanden idag är det ju inget man tackar nej till. Då jag pratade med kvinnan och berättade hur det ligger till sa hon att jag inte har någon laglig rätt att få tillbaka depositionsavgiften då vi gjort ett muntligt avtal och hon har bokat den på mig.. stämmer detta?? vi har ju inte skrivit något kontrakt än .. hur kan jag gå vidare med detta om hon fortsätter att neka mig pengarna?! Jättetacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Det finns ett juridiskt korrekt svar på dina frågor och ett mer cyniskt, praktiskt alternativ. Om vi håller oss till juridiken så har din motpart tyvärr rätt. Den här typen av avtal kan ingås formlöst vilket innebär att ett muntligt avtal i princip är lika giltigt som ett skriftligt. Att avtal skall hållas är en mycket grundläggande princip i svensk rätt. Ett bindande avtal har därför sannolikt ingåtts. Om vi håller oss till den formella juridiken är din enda egentliga utväg att försöka ogiltigförklara avtalet. Jag kan dock inte se någon sådan öppning. Din motpart anses här vara skyddsvärd och det är ju faktiskt just för den här typen av fall som man lämnar depositionsavgift. Rent praktiskt, om man skall vara en smula ful, kan det dock se annorlunda ut. Det är den som påstår att ett avtal ingåtts som har bevisbördan för detta. Detta betyder att så länge din motpart inte kan bevisa ert muntliga avtal så finns det inte. Detta är problemet med muntliga avtal som inte bekräftats skriftligt: även om de existerar rent hypotetiskt kan de bli svåra att bevisa. Utan mer information är det svårt att avgöra hur enkelt det skulle bli för henne att uppfylla sin bevisbörda. Spontant kan jag tänka mig att det faktum att du överlämnat pengarna gör det lättare för henne att uppfylla den. Detta innebär att om du går till domstol för att få fastställt att inget avtal ingåtts och att pengarna följaktligen skall gå åter, är det inte alls säkert att du får rätt. Sammanfattningsvis alltså: mycket talar för att du ingått ett avtal och att depositionen därför inte kan gå åter. Rent praktiskt måste dock egentligen din motpart bevisa detta men om du drar det till sin spets är det troligt att så sker. Jag är ledsen för om mitt svar är nedslående men jag hoppas att jag hjälpt dig få lite mer kunskap om din situation. Hör gärna av dig igen om du har följdfrågor! Vänligen
Joel DahlquistRådgivare